fbpx

Isbjörg - Interview med Frederik Uglebjerg

Isbjörg - Interview med Frederik Uglebjerg

D. 26. April 2019 udgiver Isbjörg deres debutalbum 'Iridescent’.
Det Aarhusianske band har siden 2015 udfordret lytteren med deres unikke tilgang til den progressive rock. Med to EP'er og to singler i bagagen har Isbjörg gennem årene forfinet og fokuseret deres klavertunge lyd, som nu kulminerer med albummet ‘Iridescent’.

Hej! Først og fremmest stort tillykke med jeres nye album. Kan du starte med at introducere dig selv og fortælle os om din rolle i bandet?
Mange tak! Mit navn er Frederik og jeg er trommeslager i Isbjörg. Derudover er det også mig der har været tekniker under indspilningerne og mixet og mastereret albummet.

Hvorfor har i valgt denne titel til albummet?
Albummet (og vores lyd generelt) er meget alsidigt og favner meget bredt. Vi har gennem årene fået mange kommentarer om, at vi er svære at placere og at vores musik er lidt af en mundfuld. Metalpublikummet synes vi er for bløde og rockpublikummet synes vi er for hårde. Samtidig er vi for poppede for progpublikummet men for mærkelige for poppublikummet. Det er noget vi altid har været bevidste om og noget som vi er begyndt at omfavne og egentlig godt kan lide. Titlen Iridescent, som på dansk betyder Iriserende (skinnende farver, som skifter alt efter synvinklen), synes vi derfor indkapsler albummets lyd perfekt. Det er farverigt og storslået, og det kan være både tungt, blødt, skævt og poppet, alt efter hvem der lytter.

Hvordan har processen været for at lave albummet? Var det hårdt at skrive materialet til albummet eller kom det helt naturligt?
Vi begyndte officielt at arbejde på albummet i sommeren 2017. Vi tog en tur i sommerhus i en lille uges tid og fik en masse idéer skudt i gang. Albummet indeholder dog stumper og idéer fra alle mulige andre sammenhænge. Nogle riffs og idéer er op mod 10 år gamle, så skriveprocessen har ikke været helt lineær, men mere intuitiv og meget eksperimenterende. Vi skriver meget af musikken ved computeren, så sangskrivningen og det mere tekniske ved produktionen går meget hånd i hånd.

Hvor er albummet indspillet og hvem har produceret det?
Vi har indspillet det hele i vores øvelokale i Mono i Aarhus og i mit hjemmestudie. Jeg (Frederik) har ageret producer, tekniker, mixer og alt hvad der ellers hører til. Vi plejer altid at gøre tingene helt selv, men det er første gang, vi prøver kræfter med så stort og ambitiøst et projekt. Det har været virkelig sjovt og spændende, men det har også krævet utroligt meget tid og kræfter. Men nu når vi står med det endelige produkt i hænderne, er det klart det hele værd. Det lyder FANTASTISK!

Hvad prøver i at udtrykke/fortælle med jeres musik? Er der en dybere mening med jeres sange?
Vi har ikke som sådan et budskab med musikken udover, at vi er trætte af den ensrettethed og mangel på kreativitet der er på den danske (og internationale for den sags skyld) rockscene. Vi prøver bevidst at bryde grænser, men uden at gå på kompromis med den gode sangskrivning. Vi ved godt, at vores musik måske ikke er helt så lyttevenligt som alt det, der ellers findes, men det er heller ikke meningen. Vi vil udfordre folk til rent faktisk at lytte aktivt til musikken og tage stilling, fremfor bare at følge med flokken.

Jeres første single "Illuvea" er allerede lagt online, hvordan var responsen på sangen?
Vi udgav singlen ”Illuvea” tilbage i september og den fik vi rigtig god respons på. Det er et af de mere ligetil numre på pladen og fungerer især rigtig godt live. Folk er begyndt at synge med på den og det er jo bare for fedt! Vi indspillede singlen for sig selv i sommeren 2018 og har siden da genindspillet den og givet den et ordenligt løft til albummet. Vi var aldrig helt tilfredse med lyden på singlen, men lyden på pladen er blevet for vild!

Hvem har lavet jeres artwork og hvad var ideen bag?
Maleriet er lavet af Freia Maria Faber. Vi faldt fuldstændigt tilfældigt over hende på Instagram, og det her maleri forelskede vi os simpelthen bare i lige fra starten. Vi føler, at det indkapsler lyden af albummet helt perfekt. Det er ambitiøst, farverigt, nuanceret, storslået, abstrakt, syret og kan tolkes på 784893 forskellige måder. Præcis som albummet.

Hvordan vil i sammenligne sangene på albummet til jeres tidligere materiale?
Vi er blevet mere bevidste om vores lyd på albummet her. Da vi skrev vores sidste EP 'Glacier', diskutterede vi, om vi skulle lave et helt album eller kun en EP. Vi valgte EP'en fordi vi endnu ikke følte os helt på plads i vores egen lyd og derfor lige skulle igennem skrive- og udgivelsesprocessen endnu engang, før vi tog udfordringen op med at lave et helt album. Det er en beslutning vi er meget glade for. 'Iridescent' er blvet et meget mere selvsikkert og selvbevidst album af den grund. På Glacier eksperimenterede vi meget med det helt episke – et hav af strygere, synths og korstemmer. Det er der en del mindre af på 'Iridescent'. Vi er gået efter, at albummet skal lyde mere af, hvad Isbjörg rent faktisk er; 6 gode venner i et øvelokale med store armbevægelser og hang til det skæve og anderledes.

Hvilke slags musik er du opvokset med og hvilke nyt musik høre i disse dage?
Vi kommer fra lidt forskellige baggrunde i bandet. Nogle er vokset op med metal og har spillet det i mange år, nogle har en baggrund i blues og andre i musicals. Det er en blandet flok, men vi er mødtes om den progressive rock. Bands som Agent Fresco, Leprous, Toehider, Vola og Haken kan altid forene os. Det samme kan de gode gamle som Yes, Genesis og Rush.

Er nogle af disse bands en inspiration til albummet?
Vi lægger ikke skjul på, at Agent Fresco er vores største indspirationskilde. Det var dem, der fik os i gang i øvelokalet tilbage i 2015 og især deres brug af klaver i den progressive rock har vi taget meget til os. Vi synes dog overhovedet ikke at vi lyder som dem hvilket egentligt er meget heldigt.

I din tid som musiker, hvad er din største musikalske bedrift indtil videre og hvad har været den største oplevelse indtil nu?
Vores højdepunkt indtil videre er helt sikket det her album. Det har været længe undervejs og har krævet virkelig mange timers hårdt arbejde! Om folk kan lide det eller ej, så er det en kæmpe sejr for os som band. Især fordi vi har lavet det 100% selv (lige bortset fra artwork). Ellers var det ret stort da vi vandt emergenzafinalen i Odense i 2016. Ikke fordi, det bar så meget med sig, eller har betydet så meget for bandet, men for os personligt var det en kæmpe triumf at stå foran hundredevis af mennesker og blive kåret som vinder efter kun at have spillet sammen i et år. Det var en dejlig følelse, som virkelig gav os blod på tanden.

Kan vi forvente en tour fra jer, måske i Danmark eller en tur rundt i europa?
Vi er ved at planlægge en masse koncerter for 2019, men vi kan ikke afsløre meget endnu. Vi holder releaseparty på headquarters i Aarhus på udgivelsesdatoen d. 26. april og så spiller vi på Walthers i Skanderborg d. 9. maj. Ind til videre holder vi os i Danmark, men drømmen er helt sikkert at komme ud over grænsen og finde vores publikum i den store verden.

Hvis i kunne vælge, hvad ville være den største koncert oplevelse for jer?
Som så mange andre danske bands er Roskilde festival bare det største. Vi er nærmest vokset op med den festival, så det er bare drømmen at få lov at spille der. Ellers gad vi rigtig godt på turné med Agent Fresco, Vola og Leprous. Det er jo vores helte og det ville være helt utroligt at rejse rundt med dem og så har vi nok lidt det samme publikum.

Det var alt for denne gang, har du noget du gerne vil tilføje?
Vi ses derude i danske land i 2019! Kom glad og klap skævt! Vi glæ'er os!

Tak for din tid og vi ønsker jer alt muligt held og lykke med jeres udgivelse og jeres fremtid som band!
Mange tak og i lige måde, du!

Yderligere information

  • Band/Kunstner: Isbjörg
  • Interview med: Frederik Ølund Uglebjerg, trommer
  • Interview dato: Mandag, 18 Marts 2019

Relaterede artikler

Skriv en kommentar

Vær sikker på, at du indtaster al krævet information, markeret med en stjerne (*). HTML kode tillades ikke.